یک سیستم جدید لوزالمعده ی مصنوعی سطح قند خون را بهتر از فناوری فعلی کنترل می کند

16اکتبر 2019 - یک تحقیق بالینی تصادفی چند مرکزی، که یک سیستم جدید لوزالمعده مصنوعی(ردیابی و تنظیم خودکار سطح قند خون) را ارزیابی می کند، نشان داده است که این سیستم جدید در کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مؤثرتر از درمان های موجود عمل می کند. این تحقیق که بخشی از آن در مرکز فناوری دیابت در دانشگاه ویرجینیا انجام شده است، در اصل با بودجه ی مؤسسه ملی دیابت و گوارش و کلیه(NIDDK) ، که بخشی از انستیتوی ملی بهداشت است، انجام گردید.

این مطالعه نشان داد كه این سیستم، كنترل قند خون شركت كنندگان را در طول روز و شب بهبود می بخشد. کنترل قند خون در شب یک مشکل شایع و جدی برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 است، زیرا ممکن است قند خون این افراد در هنگام خواب، به میزان خطرناکی افت کند. این تحقیق در مجله ی پزشکی نیو انگلند منتشر شده است.

این لوزالمعده ی مصنوعی، که همچنین به عنوان کنترل حلقه بسته نیز شناخته می شود، یک سیستم مدیریت دیابت "همه ی اجزا در یک دستگاه" است که سطح گلوکز خون را با استفاده از نظارت مداوم گلوکز (CGM) ردیابی می کند و در صورت نیاز با استفاده از پمپ انسولین، هورمون انسولین را به طور خودکار بر اساس الگوریتم های کنترل پیشرفته و بر اساس یک مدل ریاضی به بدن فرد تحویل می دهد. این سیستم جایگزینی مطمئن بجای آزمایش قند خون انگشتی یا CGM و چندین تزریق مجزای انسولین در روز یا پمپ است.

این مطالعه ی بین المللی با نام Diabetes Closed-Loop  یا iDCL شامل اجرای پنج پروتکل بالینی جداگانه با این لوزالمعده مصنوعی بود که توسط 10 مرکز تحقیقاتی، از جمله UVA انجام شد. این مطالعه ی شش ماهه، مرحله سوم از این مجموعه آزمایشات بود. این دستگاه بر روی شرکت کنندگان در حالیکه به زندگی روزمره ی خود مشغول بودند، آزمایش شد. بنابراین محققان توانستند به بهترین نحو چگونگی عملکرد این سیستم را در زندگی روزمره ی معمولی افراد بررسی کنند.

پرفسور بوریس کواتچف، مدیر مرکز دیابت UVA، گفت: این سیستم لوزالمعده مصنوعی چندین ویژگی منحصر به فرد دارد که کنترل قند خون را فراتر از آنچه با استفاده از روشهای سنتی قابل دستیابی است، بهبود می بخشد. به طور خاص، یک ماژول ایمنی ویژه برای پیشگیری از افت قند خون دارد و به تدریج کنترل قند خون را در طی شب تشدید می کند تا هر روز صبح، میزان قند خون تقریبا نزدیک به مقدار قند خون طبیعی باشد.

در مطالعه یiDCL ، تعداد 168 فرد 14 ساله یا بالاتر مبتلا به دیابت نوع 1 ثبت نام کردند. آنها به طور تصادفی برای استفاده از سیستم پانکراس مصنوعی به نام Control-IQ، یا پمپ تقویت شده با سنسور(SAP)  همراه با یک CGM و پمپ انسولین که به طور خودکار میزان انسولین را در طول روز تنظیم نمی کرد، انتخاب شدند. شرکت کنندگان برای دانلود و بررسی داده های دستگاه هر دو تا چهار هفته یک بار با کارشناسان مطالعه تماس می گرفتند. هیچ نظارت از راه دوری بر روی سیستم ها انجام نشد، تا این مطالعه منعکس کننده ی استفاده از این دستگاه در دنیای واقعی باشد.

محققان دریافتند كه مدت زمان باقی ماندن قند خون كاربران سیستم لوزالمعده ی مصنوعی در محدوده ی هدف- بین70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر- به طور متوسط ​​2.6 ساعت در روز، نسبت به زمان شروع آزمایش افزایش یافته است، در حالی كه مدت زمان باقی ماندن قند خون گروه SAP در محدوده ی هدف در طی بیش از شش ماه بدون تغییر باقی مانده بود. کاربران لوزالمعده ی مصنوعی همچنین در مدت زمان صرف شده با قند خون بالا و پایین، هموگلوبین A1c و سایر اندازه گیری های مربوط به کنترل دیابت در مقایسه با گروهSAP ، پیشرفت هایی را نشان دادند. پایبندی زیاد به استفاده از دستگاه ها در هر دو گروه و حفظ مشارکت 100درصدی شرکت کنندگان از نقاط قوت مهم این مطالعه بودند. در طول مطالعه، هیچ حادثه ی هیپوگلیسمی شدیدی در هیچ یک از دو گروه رخ نداد. تنها یک مورد کتواسیدوز دیابتی در یکی از شرکت کنندگان در گروه لوزالمعده مصنوعی به دلیل مشکل در تجهیزات تحویل دهنده ی انسولین در پمپ، رخ داد.

فناوری Control-IQ از سیستمی که در ابتدا در UVA توسط تیمی به سرپرستی دکتر کواتچف با پشتیبانی بودجه NIDDK تهیه شده بود، اقتباس شده است. در این سیستم، پمپ انسولین با الگوریتم های کنترل پیشرفته و بر اساس یک مدل ریاضی برنامه ریزی شده است که از اطلاعات مانیتورینگ گلوکز فرد برای تنظیم خودکار دوز انسولین استفاده می کند.Tandem Diabetes Care ، نتایج را به منظور دریافت مجوز عرضه ی سیستم Control-IQ به بازار، به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال کرده است.

 دکتر Sue A. Brown یکی از نویسندگان این مقاله از UVA گفت: سیستم های پانکراس مصنوعی این امکان را فراهم می کنند که نه تنها کنترل قند خون بهبود یابد بلکه بار مدیریت روزانه ی قند خون را که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 باید به طور مداوم انجام دهند، کاهش می دهد. وی گفت: این مطالعه به طور خاص نشان داد که كنترل قند خون توسط این سیستم در طول شب افزایش می یابد تا قند خون فرد در هنگام بیدار شدن از خواب در صبح روز بعد، نزدیک به مقدار قند خون نرمال باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-10-artificial-pancreas-blood-glucose-current.html